Начало 24. О Господе

280. Бог един; Он есть Творец и Вседержитель вселенной; следовательно, Он есть Бог неба и Бог земли.

281. Два предмета образуют у человека небесную жизнь: добро любви и истина веры. Эта жизнь у человека от Бога, и ничто от него самого. Поэтому признавать Бога, веровать в Бога и любить Его есть самое главное Церкви.

282. Рожденные в Церкви должны признавать Господа, Его Божественное и Его Человеческое, веровать в Него и любить Его; ибо от Господа проистекает все спасение. Сему учит Господь у Иоанна:

Верующий в Сына имеет жизнь вечную; а не верующий в Сына не увидит жизни, но гнев Божий пребывает на нем 111.36.

У него же:

Воля Пославшего Меня есть та, чтобы всякий, видящий Сына и верующий в Него, имел жизнь вечную; и Я воскрешу его в последний день V1. 40.

У него же:

Cказал Иисус: Я есмь Воскресение и жизнь: верующий в Меня, если и умрет, оживет; и всякий живущий и верующий в Меня не умрет во век X1.25. 26.

283. Поэтому те, которые находятся в Церкви и не признают Господа и Его Божественного, не могут быть связаны с Богом, а потому не могут иметь с ангелами на небе ничего общего, ибо никто не может быть связан с Богом иначе, как только Господом и в Господе. Что никто не может быть связан с Богом иначе, как только Господом, сему учит Господь у Иоанна:

Бога никто не видал; Единородный Сын, сущий в недре Отчем, Он явил 1. 18.

У него же:

Ни гласа Его никогда не слышали, ни лица Его не видели V. 37.

У Матвея:

Никто не знает Отца, кроме Сына, и кому Сын хочет открыть X1. 27.

И у Иоанна:

Я есмь путь, и истина, и жизнь; никто не приходит к Отцу, как только чрез Меня X1V.6.

Что никто не может быть связан с Богом иначе, как в Господе, происходит оттого, что Отец в Нем, и Они суть одно, согласно тому, чему Он учит у Иоанна:

Если бы вы знали Меня, то знали бы и Отца Моего... Филипп! видевший Меня, видел Отца... Разве ты не веришь, что Я в Отце и Отец во Мне? Верьте Мне, что Я в Отце и Отец во Мне X1V. 7-11,

и у него же:

Я и Отец - одно... Верьте делам Моим, чтобы узнать и поверить, что Отец во Мне и Я в Нем X. 30. 38.

284. Так как Отец - в Господе, и Отец и Господь суть одно, и так как должно в Него веровать, и верующий в Него имеет жизнь вечную, то ясно, что Господь есть Бог. Что Господь есть Бог, сему учит Слово у Иоанна:

В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог. Все чрез Него начало быть, и без Него ничего не начало быть, что начало быть. И Слово стало плотию и обитало с нами; и мы видели славу Его, славу как Единородного от Отца Иоан.1. 2. 14.

У Исаии:

Младенец родился нам, Сын дан нам, владычество на раменах Его, и нарекут имя Ему... Бог крепкий, Отец вечности, Князь мира 1X. 6.

У него же:

Дева в чреве приимет и родит Сына, и нарекут имя Ему: "С нами Бог" V11. 14., Матв. 1. 23.

И у Иеремии:

Вот наступают дни, говорит Господь, и восставлю Давиду Отрасль праведную, и воцарится Царь, и будет поступать мудро... и вот - имя Его, которым будут называть Его: Иегова - оправдание наше XX111. 5. 6., XXX111. 15. 16.

285. Все принадлежащие к Церкви и находящиеся в свете неба видят Божественное в Господе; те же, которые не находятся в свете неба, ничего другого не видят в Господе, как только Человеческое; тогда как Божественное и Человеческое в Нем соединены так, что образуют одно. Этому также учит Господь у Иоанна:

Отче, все Мое - Твое, и Твое - Мое XV11. 10.

286. Что Господь зачат от Иеговы Отца, а потому от самого зачатия есть Бог, известно в Церкви, а равно и то, что Он воскрес со всем Своим телом, ибо Им не было ничего оставлено в гробу. В этом он удостоверил впоследствии учеников, сказав им:

Посмотрите на руки Мои и на ноги Мои; это - Я сам; осяжите Меня и рассмотрите; ибо дух плоти и костей не имеет, как видите у Меня Лук. XX1V.39.

И хотя Он был человеком по отношению к плоти и костям, Он все же проходил сквозь запертые двери и после Своего явления делался незримым (Иоан. XX, 19. 26; Лук. XX1V, 31). Иначе обстоит дело с каждым человеком, потому что он восстает только по духу, но не телом. Поэтому, говоря, что Он несходен с духом, Господь говорил, что Он несходен с другим человеком. Из этого явствует, что и Человеческое в Господе Божественно.

287. Бытие жизни (Esse), называемое душой, во всяком человеке от отца; существование же из него есть то, что называется телом. Поэтому тело есть образ души, ибо душа посредством его проявляет свою жизнь по своему произволу. Вследствие этого люди рождаются по подобию своих родителей, и по нему различаются семейства. Из этого ясно, какое Тело или какое Человеческое имел Господь, а именно: оно было подобно самому Божественному, которое было Бытием Его жизни, или Душой от Отца; поэтому Им сказано:

Видевший Меня, видел Отца Ин. X1V, 9.

288. Что Божественное и Человеческое Господа есть одно Лицо, согласно с принятым во всем Христианском мире догматом веры, который гласит так:

Xотя Христос есть Бог и Человек, все же Он не два, но один Христос; Он совершенно един и одно Лицо; ибо как тело и душа суть один человек, так и Бог и Человек - один Христос, -

Это взято из Символа Веры Афанасия.

289. Те, которые имеют представление о Божестве в Трех Лицах, не могут иметь представления об одном Боге; если они и произносят устами, что Он один, то, тем не менее, мыслят о трех. Те же, которые имеют представление Трех в одном Лице, могут иметь представление об одном Боге; они могут исповедoвать одного Бога, а также думать об одном Боге.

290. Понятие о Трех в одном Лице люди имеют тогда, когда мыслят, что Отец находится в Господе, и что Дух Святый исходит от Него. Тогда в Господе зрима Троичность: само Божественное, называемое Отцом, Божественное Человеческое, называемое Сыном, и Божественное Исходящее, называемое Духом Святым.

291. Так как в Господе находится все Божественное, то Он имеет всю власть на небесах и на земле; о чем Он и Сам говорит у Иоанна:

Отец все дал в руки Сына III. 35.

У него же:

Отец дал Сыну власть над всякой плотью XVII.2.

У Матвея:

Все предано Мне Отцом Моим XI. 27.

У него же:

Дана Мне всякая власть на небе и на земле XXVIII. 18.

Такая власть - Божественна.

292. Делающие Человеческое Господа подобным человеческому других людей не думают о зачатии Его из Самого Божественного, и не думают о том, что тело каждого человека есть образ его души. Они не думают также о воскресении Господа со всем телом, ни о том, каким образом Он явился в Своем Преображении, когда Его лице просияло как солнце. Они не думают о том, что Господь говорил о вере в Него, о Его единстве с Отцом, о Своём прославлении и о власти Его над небом и землей, и о том, что все это Божественно и сказано о Его Человеческом. Также они не вспоминают о том, что Господь вездесущ также и по отношению к Своему Человеческому (Матв. XXVIII. 20), несмотря на то, что отсюда происходит наша вера в Его вездесущее в Таинстве Причащения, при чем вездесущее - Божественно. И, может быть, они не думают о том, что Божественное, которое называется Духом Святым, исходит из Его Человеческого, несмотря на то, что оно исходит из Его прославленного Человеческого, ибо сказано:

Ибо еще не было Духа Святого, потому что Иисус еще не был прославлен Ин. VII, 39.

293. Господь пришел в мир, чтобы спасти род человеческий, который иначе погиб бы вечной смертью; и Он спас его чрез покорение адских сил, которые нападали на всякого человека, приходящего в мир и выходящего из него; и, вместе с тем, чрез прославление своего Человеческого Он может удерживать адские силы в вечном покорении. Покорение адских сил и, вместе, прославление Его Человеческого были достигнуты посредством искушений, допущенных в человеческое, которое Он имел от матери, и чрез непрестанные победы в них. Страдание Его на кресте было последним искушением и полной победой.

294. Что Господь покорил адские силы, этому Он учит Сам у Иоанна. Когда наступало крестное страдание, тогда Иисус сказал:

Ныне суд миру сему, ныне Князь мира сего изгнан будет вон X11. 31.

У него же:

Мужайтесь, Я победил мир XV1.33;

и у Исаии:

Кто это идет от Эдома... выступающий в полноте силы Своей..., сильный спасать? Спасение доставила Мне мышца Моя..., и Он был для них Спасителем LXIII.1-19, LIX 16 - 21.

О том, что Он прославил свое Человеческое, и что крестное страдание было последним искушением и полною победою, чрез которую Он прославился, сему учит Он также у Иоанна:

Когда Иуда вышел, Иисус сказал: ныне прославился Сын Человеческий... и Бог прославит Его в Себе, и вскоре прославит Его XIII. 31. 32.

У него же:

Отче, пришел час: прославь Сына Твоего, да и Сын Твой прославит Тебя XVII.1. 5.

У него же:

Душа Моя теперь возмутилась... Отче! прославь имя Твое. Тогда пришел с неба глас: и прославил, и еще прославлю XII. 27, 28.

И у Луки:

Не так ли надлежало пострадать Христу и войти в славу Свою XXIV. 26.

Это сказано о страдании Его; прославить - значит сделать Божественным. Из этого теперь ясно, что если бы Господь не пришел в мир и не сделался человеком, и, таким образом, не освободил от ада всех верующих в Него и любящих Его, то никакой смертный не мог бы быть спасен. Итак, следует понять, что без Господа нет спасения.

295. Когда Господь вполне прославил Свое Человеческое, тогда Он совлек с Себя человеческое от матери и облекся в Человеческое от Отца, которое есть Божественное Человеческое, благодаря этому Он перестал быть Сыном Марии.

296. Знать и признавать своего Бога есть первое и существенное Церкви; ибо без сего знания и признания не может быть связи, поэтому в Церкви не может быть связи без признания Господа. Сему учит Господь у Иоанна:

Верующий в Сына имеет жизнь вечную; а не верующий в Сына, не увидит жизни, но гнев Божий пребывает на нем III.36;

и еще в другом месте:

Если не уверуете, что это Я есмь, то умрете во грехах ваших VIII. 24.

297. Что Троичность находится в Господе, то есть само Божественное, Божественное Человеческое и Божественное Исходящее, есть тайна, проистекающая с неба и открытая для тех, которые будут находится в Святом Иерусалиме.

298. From the Heavenly Arcana.

The Divine was the Lord's from His very conception. The Lord had the Divine from the Father, 4641, 4963, 5041, 5157, 6716, 10125.
The Lord alone had Divine seed, 1438.
His soul was Jehovah, 1999, 2004, 2005, 2018, 2025.
The inmost of the Lord was thus the very Divine, the covering was from the mother, 5041.
The Divine Itself was the Esse of the Lord's life, from which the Human subsequently went forth, and became the Existere from that Esse, 3194, 3210, 10269, 10372.

299. The Lord's Divine is to be acknowledged. Within the Church where the Word is, and where the Lord thereby is known, neither the Lord's Divine nor the Holy proceeding from Him, ought to be denied, 2359.
Those who within the Church do not acknowledge the Lord, have no conjunction with the Divine; it is different with those who are outside the Church, 10205.
The essential of the Church is to acknowledge the Lord's Divine and His unition with the Father, 10083, 10112, 10370, 10730, 10738, 10816-10818, 10820.

300. The Lord glorified His Human in the world. In many places in the Word the Lord's glorification is treated of, 10828.
And in the internal sense it is treated of throughout, 2249, 2523, 3245.
The Lord glorified His Human, not His Divine, because this was glorified in itself, 10057.
The Lord came into the world in order to glorify His Human, 3637, 4287, 9315.
The Lord glorified His Human through the Divine which was in Him from conception, 4727.
An idea of the glorification of the Lord's Human may be had [?] from the idea of man's regeneration, since the Lord regenerates man in the same manner in which He glorified His Human, 3043, 3138, 3212, 3296, 3490, 4402, 5688.
Some things about the arcana concerning the glorification of the Lord's Human, 10057.
The Lord saved the human race by glorifying His Human, 1676, 4180.
The state of the Lord's glorification and humiliation, 1785, 1999, 2159, 6866.
Glorification when predicated of the Lord, means the unition of His Human with the Divine, and glorifying means making Divine, 1603, 10053, 10828.

301. While the Lord was in the world, He subjugated the hells from His Human. While the Lord was in the world, He subjugated all the hells, and He then reduced to order all things in the heavens and in the hells, 4075, 4287, 9937.
The Lord delivered then the spiritual world from the antediluvians, 1266.
What their quality was, 310, 311, 560, 562, 563, 570, 581, 607, 660, 805, 808, 1034, 1120, 1265-1272.
By the subjugation of the hells, and the glorification of His Human at the same time, the Lord saved mankind, 4180, 10019, 10152, 10655, 10659, 10828.

302. The glorification of the Lord's Human and the subjugation of the hells, were effected through temptations. The Lord underwent more grievous temptations than all others, 1663, 1668, 1787, 2776, 2786, 2795, 2816, 4295, 9528.
The Lord fought from the Divine Love towards the human race, 1690, 1691, 1812, 1813, 1820.
The Lord's Love was the salvation of the human race, 1820.
The hells fought against the Lord's Love, 1820.
The Lord alone, from His own power, fought against the hells, and overcame them, 1692, 1813, 2816, 4295, 8273, 9937.
The Lord alone thereby became Justice and Merit, 1813, 2025-2027, 9715, 9809, 10019.
The Lord's last temptation was in Gethsemane and upon the cross; and then also He gained the complete victory, through which He subjugated the hells, and at the same time glorified His Human, 2776, 2803, 2813, 2814, 10655, 10659, 10828.
The Lord could not be tempted as to the Divine Itself, 2795, 2803, 2813, 2814.
Wherefore He assumed an infirm Human from the mother, into which He admitted temptations, 1414, 1444, 1573, 5041, 5157, 7193, 9315.
Through temptations and victories He expelled everything hereditary from the mother, and He put off the human from her, till at length He was no longer her son, 2159, 2574, 2649, 3036, 10830.
In temptations, Jehovah, who was in Him, appeared as absent, and indeed in the proportion in which He was in the human from the mother, 1815.
This state was the state of the Lord's humiliation, 1785, 1999, 2159, 6866.
Through temptations and victories the Lord also arranged into order all things in the heavens, 4287, 4295, 9528, 9937.
Through the same temptations and victories He likewise united His Human with His Divine, that is, He glorified His Human, 1725, 1729, 1733, 1737, 3318, 3381, 3382, 4286, 4287, 4295, 9528, 9937.

303. While the Lord was in the world, His Human was the Divine Truth. While the Lord was in the world, from the Divine Good which was in Him, He made His Human the Divine Truth, 2803, 3194, 3195, 3210, 6716, 6864, 7014, 7499, 8127, 8724, 9199.
The Lord then arranged all things in Himself into the heavenly form, which is according to the Divine Truth, 1928, 3633.
Heaven, consequently, was then in the Lord, and the Lord was as heaven, 911, 1900, 1928, 3624-3631, 3634, 3884, 4041, 4279, 4523-4525, 6013, 6057, 6690, 9279, 9632, 9931, 10303.
The Lord spoke from the very Divine Truth, 8127.
Wherefore the Lord spoke in the Word by correspondences, 3131, 3472-3485, 8615, 10687.
For this reason the Lord is the Word, and is called the Word, which is the Divine Truth, 2533, 2813, 2859, 2894, 3393, 3712.
The Son of Man, in the Word, signifies the Divine Truth, and the Father the Divine Good, 2803, 3704, 7499, 8724, 9194.
Since the Lord was Divine Truth, He was Divine Wisdom, 2500, 2572.
The Lord alone had perception and thought from Himself, beyond all angelic perception and thought, 1904, 1914, 1919.
The Divine Truth could be tempted, but not the Divine Good, 2814.

304. The Lord united the Divine Truth with the Divine Good, and thus the Human with the Divine Itself.
The Lord was instructed like any other man, 1457, 1461, 2523, 3030.
The Lord advanced successively, even to union with the Father, 1864, 2033, 2632, 3141, 4585, 7014, 10076.
So far as the Lord was united to the Father, so far He spoke as with Himself; but at other times He spoke with Him as with another, 1745, 1999, 7058.
The Lord united the Human to the Divine from His own power 1616, 1749, 1752, 1813, 1921, 2025, 2026, 2523, 3141, 5005, 5045, 6716.
The Lord united the Divine Truth which was Himself, with the Divine Good which was in Himself, 10047, 10052, 10076.
The unition was reciprocal, 2004, 10067.
When the Lord departed out of the world, He made His Human Divine Good, 3194, 3210, 6864, 7499, 8724, 9199, 10076.
Thus He came forth from the Father, and returned to the Father, 3194, 3210.
He thus became one with the Father, 2751, 3704, 4766.
In the unition with the very Divine which was in Himself, the Lord had respect to the conjunction of Himself with the human race, 2034.
Since the unition the Divine Truth proceeds from the Lord, 3704, 3712, 3969, 4577, 5704, 7499, 8127, 8241, 9199, 9398.
How the Divine Truth proceeds, illustrated, 7270, 9407.
Unless the Divine had been in the Lord's Human from conception, the Human could not have been united with the Divine Itself, on account of the ardor of the infinite Love in which the Divine Itself is, 6849.
For this reason no angel can ever be united with the Divine Itself except from a distance, and by a veiling; otherwise he would be consumed, 6849.
The Divine Love is of such a quality, 8644.
From this it may appear that the Lord's Human was not like the human of any other man, 10125, 10826.
His union with the Father, from whom was His soul, was not like a union between two, but like that between the soul and the body, 3737, 10824.
The union of the Lord's Human with the Divine is called union; but that of man with the Divine is called conjunction, 2021.

305. The Lord thus made His Human Divine.
The Lord's Human is Divine, because He had His soul from the Esse of the Father; illustrated by a father's likeness in his children, 10269, 10372.
And because it is from the Divine Love which is in Him, 6872.
Every man is such as his love is, and he is his own love, 6872, 10177, 10284.
The Lord was Divine Love, 2077, 2253.
The Lord made His whole Human, the internal as well as the external, Divine, 1603, 1815, 1902, 1926, 2093, 2803.
Wherefore He rose again as to the whole body differently from any other man, 1729, 2083, 5078, 10825.
That the Lord's Human is Divine, is acknowledged by the omnipresence of His Human in the Holy Supper, 2343, 2359.
It is evident also from His transfiguration before the three disciples, 3212.
And likewise from the Word, 10154.
And, that He is there called Jehovah, 1603, 1736, 1815, 1902, 2921, 3035, 5110, 6281, 6303, 8864, 9194, 9315.
In the sense of the letter a distinction is made between the Father and the Son, that is, between Jehovah and the Lord, but not in the internal sense, in which are the angels of heaven, 3035.
The Christian world does not acknowledge the Lord's Human as Divine, which was done in council for the sake of the Pope, that he might be acknowledged as the Lord's vicar; from conversation in the other life, with those who had then been present, 4738.
The Divine Human from eternity was the Divine Truth in heaven, thus the Divine Existere, which afterwards became in the Lord the Divine Esse, from which is the Divine Existere in heaven, 3061, 6280, 6880, 10579.
The quality of the state of heaven previously, 6371-6373.
The Divine was not perceptible, and therefore not capable of being received, except as it passed through heaven, 6982, 6996, 7004.
The Lord from eternity was the Divine Truth in heaven, 2803, 3195, 3704.
This is the Son of God born from eternity, 2628, 2798.
No other Divine is perceived in heaven except the Divine Human, 6475, 9303, 9356, 10067.
The most ancient people could not adore the infinite Esse, but the infinite Existere, which is the Divine Human, 4687, 5321.
The ancients acknowledged the Divine, because it appeared in a human form, and this was the Divine Human, 5110, 5663, 6846, 10737.
The inhabitants of all the earths adore the Divine under a human form, and they rejoice when they hear that God actually became a man, 6700, 8541-8547, 9361, 10736-10738.
See also the little work on The Earths in our Solar System and in the Starry Heaven.
God can only be thought of in the human form, and that which is incomprehensible does not enter into the idea, 9359, 9972.
A man can worship him of whom he has some idea, but not him of whom he has no idea, 4733, 5110, 5663, 7211, 9356, 10067.
Wherefore by most in the whole world the Divine is worshipped under a human form, which is due to an influx from heaven, 10159.
All who are in good as to life when thinking of the Lord, think of a Divine Human, but not of a Human separated from the Divine, 2326, 4724, 4731, 4766, 8878, 9193, 9198.
Those in the Church at the present time who are in evil as to life, as well as those who are in a faith separated from charity, think of the Lord's Human apart from the Divine; they also do not comprehend what the Divine Human is: the causes thereof, 3212, 0241, 4689, 4692, 4724, 4731, 5321, 6371, 8878, 9193, 9198.

306. There is a Trinity in the Lord.
Christians were examined in the other life as to the kind of idea they entertained concerning the one God, and it was found that they entertained an idea of three Gods, 2329, 5256, 10736-10738, 10821.
A Divine Trinity may be conceived in one person, and hence one God, but not in three persons, 10738, 10821, 10822.
The trinity in one person, and thus in the Lord, consists of the Divine Itself which is called the Father, of the Divine Human which is called the Son, and of the Divine that proceeds which is called the Holy Spirit; and thus the trinity is a one, 2149, 2156, 2288, 2321, 2329, 2447, 3704, 6993, 7182, 10738, 10822, 10823.
The Divine Trinity in the Lord is acknowledged in heaven, 14, 15, 1729, 2005, 5256, 9303.
The Lord is one with the Father; thus He is the Divine Itself, and the Divine Human, 1729, 2004, 2005, 2018, 2025, 2751, 3704, 3736, 4766.
His Divine which proceeds is also His Divine in heaven, which is called the Holy Spirit, 3969, 4673, 6788, 6993, 7499, 8127, 8302, 9199, 9228, 9229, 9278, 9407, 9818, 9820, 10330.
Wherefore the Lord is the one and only God, 1607, 2149, 2156, 2329, 2447, 2751, 3194, 3704, 3712, 3938, 4577, 4687, 5321, 6280, 6371, 6849, 6993, 7014, 7091, 7182, 7209, 8241, 8724, 8760, 8864, 8865, 9194, 9303.

307. The Lord in Heaven.
The Lord appears in heaven as a sun and also as a moon: as a sun, to those who are in the celestial kingdom, and as a moon, to those who are in the spiritual kingdom, 1053, 1521, 1529-1531, 3636, 3641, 4321, 5097, 7078, 7083, 7173, 7270, 8812, 10809.
The light which proceeds from the Lord as a sun is Divine Truth, from which the angels have all wisdom and intelligence, 1053, 1521-1533, 2776, 3138, 3195, 3222, 3223, 3225, 3339, 3341, 3636, 3643, 3993, 4180, 4302, 4415, 5400, 9399, 9407, 9548, 9571, 9684.
And the heat which proceeds from the Lord as a sun, is Divine Good, from which the angels have love, 3338, 3636, 3643, 5215.
The very Divine of the Lord is far above His Divine in heaven, 7270, 8760.
The Divine Truth is not in the Lord, but proceeds from Him, as the light is not in the sun, but proceeds from it, 3969.
Esse is in the Lord, and Existere is from the Lord, 3938.
The Lord is the common centre to which all the angels in heaven turn themselves, 3633, 9828, 10130, 10189.
Nevertheless the angels do not turn themselves to the Lord, but the Lord turns them to Him, 10189.
Because the angels are not present with the Lord, but the Lord is present with them, 9415.
The Lord's presence with the angels is according to their reception of the good of love and charity from Him, 904, 4198, 4206, 4211, 4320, 6280, 6832, 7042, 8819, 9680, 9682, 9683, 10106, 10810.
The Lord is present with all in heaven, and also in hell, 2706.
The Lord wishes from the Divine Love to draw all men to Himself in heaven, 6645.
The Lord is in a continual endeavour at conjunction with man; but influx and conjunction are impeded by a man's own loves, 2041, 2053, 2411, 5696.
The Lord's Divine Human flows into heaven, and causes heaven; and there is no conjunction with the very Divine in heaven, but with the Divine Human, 3038, 4211, 4724, 5663.
This Divine flows in with men out of heaven and through heaven, 1925.
The Lord is the all of heaven, and He is the life of heaven, 7211, 9128.
The Lord dwells with the angels in His own, 9338, 10125, 10151, 10157.
Those therefore who are in heaven are in the Lord, 3637, 3638.
Heaven corresponds to the Lord's Divine Human, and man, as to each and all things, to heaven; wherefore heaven in general is as one Man, and is therefore called the Grand Man, 2988, 2996, 3624-3629, 3636-3643, 3741-3745, 4625.
The Lord is the only Man; and those only are men who receive the Divine from Him, 1894.
So far as they receive the same, so far they are images of the Lord, 8547.
The angels are forms of love and charity in a human form, and this is from the Lord, 3804, 47135, 4797, 4985, 5199, 5530, 9879, 10177.

308. All Good and Truth are from the Lord.
The Lord is Good itself and Truth itself, 2011, 5110, 10336, 10619.
All good and truth, and consequently all peace, innocence, love, charity, and faith, are from the Lord, 1614, 2016, 2751, 2882, 2883, 2891, 2892, 2904.
Also all wisdom and intelligence, 109, 112, 121, 124.
Nothing but good comes from the Lord; but the good which is from the Lord the wicked turn into evil, 7643, 7679, 7710, 8632.
The angels know that all good and truth are from the Lord, but the wicked are unwilling to know this, 6193, 9128.
From the Lord's presence the angels are more in good; but the infernals, from His presence, are more in evil, 7989.
At the Lord's mere presence the wicked cast themselves into hell, 8137, 8265.
The Lord judges all from good, 2335.
The Lord regards all from mercy, 2235.
The Lord is never angry with any one, nor does evil to any one, and does not send any one to hell, 245, 1683, 2335, 8632.
How this is to be understood, where it is said in the Word, that Jehovah, that is, the Lord, is angry, that He kills, casts into hell, and other things of a like nature, 592, 696, 1093, 1874, 1875, 2395, 2447, 3605, 3607, 3614, 6071, 6997.

309. The Lord has all Power in the Heavens and on Earth.
The whole heaven is the Lord's, 2751, 7086.
And He has all power in the heavens and on earth, 1607, 10089, 10827.
Since the Lord governs the whole heaven, He also governs all things which depend thereon, and thus all things in the world, 2026, 2027, 4523, 4524.
He also governs the hells, 3642.
The Lord governs all things from the Divine through the Divine Human, 8864, 8865.
The Lord governs all things according to Divine order and Divine order has relation to those things which belong to His will, to those which take place from leave, and to those which happen from permission, 1755, 2447, 6574, 9940.
Concerning Order, see what is said above at 279.
The Lord governs the last things from the first, and the first from the last; and on that ground He is called the First and the Last, 3702, 6040, 6056.
The Lord alone has the power of removing the hells, of withholding from evils, and of keeping in good, and thus the power of saving, 10019.
Judgment belongs to the Lord, 2319-2321, 10810, 10811.
What the Lord's priestly office is, and what His regal office, 1728, 2015.

310. How some things are to be understood in the Word concerning the Lord.
What is meant by the "seed of the woman," in the prophecy concerning the Lord, 256.
What the Son of Man and the Son of God signify in the Word, 2159, 2813.
What the two names "Jesus Christ" signify, 3004-3011.
What is signified by it being said that the Lord was sent by the Father, 2397, 6831, 10561.
How it is to be understood, that the Lord bore the iniquities of all, 9937.
How it is to be understood, that the Lord redeemed man by His blood, 10152.
How it is to be understood, that the Lord fulfilled all things of the law, 10239.
How it is to be understood, that the Lord intercedes for mankind, 2250, 8573, 8705.
How it is to be understood, that without the Lord there is no salvation, 10828.
Salvation is not effected by looking to the Father, that is, by praying to Him that He may have mercy for the sake of the Son; for the Lord says, "I am the Way, the Truth, and the Life: no one cometh to the Father, but by Me" John xiv. 6, AC 2854.
The contradictions involved in the received faith, that the Lord, by the passion of the cross, reconciled the human race to the Father, 10659.
The coming of the Lord is His presence in the Word, 3900, 4060.
The Lord does not desire glory from man for the sake of Himself, but for the sake of man's salvation, 5957, 10646.
The term "Lord" where it occurs in the Word, signifies Divine Good, 4973, 9167, 9194.
Where the term "Christ" occurs, it signifies Divine Truth, 3004, 3005, 3008, 3009.
The true acknowledgment and true worship of the Lord consists in doing His precepts; shown from the Word, 10143, 10153, 10578, 10643, 10829.